• Relacji z podrózy: 17579
  • Postów: 132792
  • Tematów: 12624

Wirtualne muzea

Teraz możesz zwiedzić muzeum bez konieczności wychodzenia z domu.

Muzeum Powstania WarszawskiegoWirtualne muzea to kolekcja artefaktów w cyfrowym zapisie oraz informacji dotyczących danej dziedziny lub przedmiotu. Zbiór może zawierać obrazy, rysunki, zdjęcia, diagramy, wykresy, nagrania audiowizualne, artykuły, transkrypcje wywiadów oraz wiele innych materiałów, które można zapisać na serwerze danego muzeum wirtualnego. Takie muzea nie mają żadnych ograniczeń w porównaniu do muzeów tradycyjnych. Tym samym, mogą zaoferować znacznie więcej. Wykorzystują one najnowsze technologie informacyjne, które umożliwiają zamieszczenie w Internecie elektronicznych obrazów przedmiotów i zabytkowych miejsc. Najczęściej są to zdjęcia cyfrowe lub prezentacje multimedialne, a w niektórych przypadkach bardziej zaawansowane formy prezentacji (np. w formacie CAD) w postaci modeli przestrzennych. W niektórych muzeach spotkamy wirtualne panoramy 360°, które stwarzają złudzenie bezpośredniego przebywania w centralnym miejscu obserwacji. Oglądamy dzięki nim przestrzeń wokół siebie w zakresie 360° z wrażeniem perspektywy. Możemy sterować wyświetlanym obrazem, aby przyjrzeć się dokładniej jego wybranym fragmentom.

Ekspozycje w Internecie są dostępne dla szerszej gamy odbiorców. Jest to dobre rozwiązanie dla szkół, które często mają ograniczony budżet i nie zawsze mogą pozwolić sobie na wysłanie grupy uczniów na wycieczkę poznawczą. Dzieci i młodzież mają możliwość zapoznania się z ekspozycją danego muzeum bez potrzeby wyjazdu i opłat za bilety wstępu.

Cybermuzea mogą funkcjonować online będąc niezależną jednostką istniejącą tylko w Internecie lub być odzwierciedleniem istniejących muzeów tradycyjnych. W drugim przypadku często prezentowane przez nich ekspozycje są poszerzane o dodatkowe informacje, zdjęcia lub filmy. W Internecie nie istnieje bowiem problem braku przestrzeni. W ten sposób można tu zobaczyć niekiedy więcej niż w muzeum tradycyjnym np. poprzednie pokazy i wystawy lub dodatkowe retrospekcje dotyczące autora danego dzieła. Co więcej, niektóre wirtualne muzea oferują różnego rodzaju quizy, gry i zabawy dydaktyczne zarówno dla dorosłych jak i dzieci. Osoba, która jest zainteresowana danymi zbiorami zaprezentowanymi w Internecie może zostać zachęcona do odwiedzenia muzeum „w realu”. Z kolei, osoba, która odwiedziła muzeum tradycyjne ma okazję poszerzyć swoją wiedzę uzupełniając ją wizytą  w muzeum wirtualnym. Istnieje także możliwość zakupienia pamiątek online.

Surfując po muzeach wirtualnych, użytkownik nie musi kierować się wyznaczoną trasą. Może przechodzić od jednej ekspozycji do drugiej bez konieczności „spaceru” po całej galerii lub bez podążania za przewodnikiem krok po kroku słuchując jego objaśnień. Każda osoba odwiedzająca takie muzeum może skupić swoją uwagę tylko na tym co go interesuje bez tracenia czasu i pieniędzy.

W Internecie zaczyna przybywać również coraz więcej nietypowych muzeów. Znajdziemy tu m.in. muzeum tosterów, mikserów elektrycznych, chusteczek odświeżających, odkurzaczy, diod L.E.D., zszywaczy, tatuaży, bananów, toalet, pudełek na cygara, wątpliwych narzędzi medycznych, precli czy tak osobliwych jak muzeum liczników odwiedzin stron internetowych.

Oczywiście, należy pamiętać, że mimo zalet jakie posiadają muzea w cyberprzestrzeni, nie oddadzą one specyficznej atmosfery jaką może nam zapewnić jedynie wizyta w muzeum tradycyjnym. Ponadto, zdarza się, że niektóre ekspozycje wirtualne nie mogą pochwalić się doskonałą jakością zdjęć i filmów lub wystarczająca liczbą informacji na temat eksponatów. Stanowią one jednak doskonałe rozwiązanie dla osób niepełnosprawnych i innych ludzi nie mogących z jakiegoś innego powodu opuszczać swojego miejsca zamieszkania. W tym przypadku, mogą być alternatywą dla muzeów tradycyjnych. Pamiętajmy jednak, że nie zastąpią osobistego kontaktu ze sztuką.

Wybrane muzea wirtualne:

Muzeum Powstania Warszawskiego

Wirtualne muzeum Powstania Warszawskiego jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem w naszym kraju. Jest oceniane jako jedno z najlepszych wirtualnych ekspozycji na świecie. Interaktywny spacer po salach budynku pozwala na szczegółowe zapoznanie się z eksponatami, filmami, mapami oraz galeriami zdjęć. Po muzeum oprowadza zwiedzających przewodnik, który opowiada o historii rozgrywającej się w 1944 roku. W związku z tym, że duża część ekspozycji została wykonana w technice 3D istnieje możliwość obejrzenia interesujących nas przedmiotów ze wszystkich stron co nie było by możliwe w przypadku wizyty w muzeum tradycyjnym. Podczas wizyty w tym wirtualnym muzeum, możemy kierować kamerą, która przeprowadzi nas po jego ścieżkach. Każda osoba może wybrać najbardziej interesujący ją temat lub eksponat, obejrzeć go i uzyskać szczegółowe informacje. Może także uzupełnić opis o dodatkowe szczegóły, które zostaną potem zweryfikowane przez historyków muzeum. Ponadto, można tu znaleźć encyklopedię powstańczą jak również artykuły, fora i czaty umożliwiające dyskusję na temat poszczególnych ekspozycji. Można także wysłuchać niepublikowanych wcześniej wspomnień powstańców. We wnętrzach muzeum nagrano także scenki ilustrujące przebieg powstania.

Muzeum Historii Polski

Co prawda, w Internecie nie zamieszczono wszystkich zbiorów muzeum w cyfrowym zapisie, ale znajdziemy tu wirtualną ekspozycję wystawy „Odważmy się być wolnymi” ukazującą polityczne i społeczne uwarunkowania w czasie zaborów, które zdecydowały o odzyskaniu niepodległości przez Polskę. Wystawa została zaprezentowana w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2006 roku. W związku z tym, że była dostępna dla zwiedzających jedynie przez miesiąc, muzeum postanowiło przenieść jej zbiory do sieci. Jednym z najbardziej interesujących eksponatów jest pamiętnik legionisty. Niektóre jego fragmenty zostały zeskanowane i można je obejrzeć w ramach wirtualnej wystawy.

Muzeum Dobranocek PRL-u

Na stronie znajdziemy mnóstwo wspomnień związanych z bajkami wyświetlanym w czasach PRL – u. Można tu zobaczyć m.in. Bolka i Lolka, Krecika, Jacka i Agatkę, Koziołka Matołka oraz Gąskę Balbinkę. Każdy z bohaterów słynnych wieczorynek ma tutaj własną salę, w której prezentowane są  eksponaty związane z poszczególnymi postaciami.

Muzeum Dobranocek PRLu

Wirtualne Muzeum Atestu

W tym osobliwym e-muzeum zapoznamy się z  behapowską historią. Na stronie znajdziemy interesujące materiały dotyczące np. inspekcji pracy, wspomnienia, zdjęcia przeróżnych urządzeń, skany starych książek i czasopism. Dowiemy się, że Bhp ma długą i piękną tradycję.

Muzeum Zamkowe w Pszczynie

Zamek był jednym z pierwszych polskich muzeów, które można było odwiedzić wirtualnie. Wędrówka po eleganckich salach książęcych sprawia ogromne wrażenie. Trasę zwiedzania wybieramy według własnego uznania. W każdej z sal można wykonać obrót o 360 stopni. Istnieje tez możliwość przybliżenia poszczególnych przedmiotów. Jedną z największych atrakcji jest wizyta w garderobie i łazience księżne Daisy, które można podziwiać jedynie w Internecie.

Zamek w Pszczynie

The British Museum

Wirtualny przewodnik po Muzeum Brytyjskim umożliwia obejrzenie najznamienitszych eksponatów muzeum, które podzielono na działy tematyczne. Oprócz zdjęć przedmiotów, które występują w małym i dużym formacie, serwis zawiera także szczegółowe komentarze do zabytków oraz historii i realiów epoki, z której pochodzą.

Wirtualny Oxford

Wirtualna wycieczka po słynnym mieście i uniwersytecie pozwala na obejrzenie wielu słynnych miejsc bez konieczności wstawania od komputera. Wystarczy wybrać interesujący nas punkt na mapie, a zostanie on nam zaprezentowany w postaci zdjęć panoramicznych, pozwalających prześledzić obiekty w pełnym obrocie.

Smithsonian  Institution

Wirtualna wersja tego olbrzymiego kompleksu powstała dla uczczenia 150 rocznicy jego istnienia. Znajdziemy tu kolekcje ponad 360 artefaktów z 16 muzeów Smithsonian Institution. Strona oferuje interaktywne nawigowanie po wirtualnej kolekcji przez użytkownika interfejsu. To cyber muzeum nie ma materialnego odpowiednika w postaci budynku, sal wystawowych czy tras zwiedzania. Cała wystawa składa się z eksponatów prezentowanych w trój wymiarze więc można je obejrzeć z każdej strony.  Znajdziemy tu mnóstwo przedmiotów odzwierciedlających amerykańskie życie i zwyczaje, ale także kulturę i tradycje innych narodów. Muzeum prezentuje ekspozycje dotyczące kosmosu, powstania Ziemi, starożytnych kultur, wynalazków, wojny secesyjnej, amerykańskich prezydentów i wielu innych zagadnień.

Smithsonian Institution

Web Gallery of Art

To wirtualne muzeum prezentuje kolekcje obrazów i rzeźb z okresu od XII do połowy XIX wieku. Na stronie znajdziemy ponad 15 000 zdjęć dzieł sztuki. Każde z nich jest opatrzone opisem i wzmianką o autorze. Wędrówka po stronie może być dodatkowo urozmaicona muzyką charakterystyczną dla danego okresu, która towarzyszy użytkownikowi przy oglądaniu poszczególnych kolekcji. Znajdziemy tu także słownik zawierający informacje o ważnych postaciach i wydarzeniach historycznych oraz o wielu innych zagadnieniach związanych ze sztuką.

Wirtualny Luwr

Najsłynniejsze muzeum na świecie również można zwiedzić wirtualnie. Zwiedzający ma możliwość przechodzenia od sali do sali. W każdej chwili może zatrzymać się przy wybranym eksponacie i zobaczyć jego zdjęcie w powiększonym formacie. Obok reprodukcji zamieszczone są informacje techniczne oraz krótki opis opracowany przez historyków sztuki. Wirtualna wycieczka po muzeum pozwala m.in. na „spacer” po sali z rzeźbami Michała Anioła lub z obrazami Rubensa. Można tu też obejrzeć tak znane dzieła jak Wenus z Milo czy Mona Lisa. W cyfrowej galerii, znajdują się również płótna m.in. Leonarda da Vinci, a także ceramika i grafika.

Luwr

Muzea Watykańskie

Na stronie wirtualnego muzeum znajdziemy wiele informacji dotyczących Państwa Watykańskiego, jego instytucji, muzeów i zabytków. Podczas wirtualnego spaceru, można w każdym momencie powiększać i pomniejszać oglądane zdjęcia eksponatów oraz przechodzić wirtualnie z jednej sali do drugiej. Animacjom komputerowe stworzone przez grafików, pozwalają zorientować się na której ścianie w danej sali znajduje się oglądane przez nas dzieło. W ten sposób internauta może przyjrzeć zarówno pojedynczym dziełom, jak również układowi w danej sali. W części etnograficzno-misyjnej muzeum, obok widoku na salę z eksponatami, możemy też śledzić mapę, na której zaznaczono miejsca skąd opisywane przedmioty pochodzą. Do jednych z najciekawszych pokazów komputerowych należy animacja Kaplicy Sykstyńskiej. Dzięki kamerze zainstalowanej w Grotach Watykańskich, na stronie można też zobaczyć m.in. grób Jana Pawła II oraz Plac św. Piotra. Poprzez Internet, można też zakupić kolekcje watykańskich euro, watykańskie znaczki czy katalogi wystaw i publikacji Muzeów Watykańskich. Chętni mają możliwość zapoznania się z aktualnym wydaniem watykańskiego dziennika „L’Osservatore Romano”.

Muzeum Watykańskie

Wirtualny Ermitaż

To słynne muzeum w Petersburgu udostępnia cyfrowo dużą część swoich bogatych zbiorów: obrazy szkice,  rzeźby, ceramikę i tysiące innych przedmiotów z całego świata.  Kilka cyberkiosków ustawionych w muzeum umożliwia dokładne zaplanowanie trasy, według której zamierzamy zwiedzać zbiory Zdjęcia na stronie można oglądać, używając katalogów uwzględniających strukturę muzeum - przechodząc przez poszczególne działy np. malarstwo lub rzeźba albo kierując się wskazówkami z baz danych - dzięki nim poszukiwania są prowadzone za pomocą klucza geograficznego bądź chronologicznego. Strona umożliwia także panoramiczne oglądanie kilkunastu sal muzeum. Poszczególne  reprodukcje można powiększać, by zobaczyć detale. Istnieje także możliwość wyszukiwania podobnych dzieł według czysto wizualnych kryteriów, jak zestaw kolorów, kształty i proporcje przedstawionych na obrazie obiektów.

Dodaj nowy komentarz
Twoje imię:
Treść komentarza:

Wpisz wynik działania z obrazka: