• Relacji z podrózy: 17768
  • Postów: 210145
  • Tematów: 86950

Wieża widokowa Svidnik – Dukla

W celu podziwiania panoramy Beskidu Niskiego udajemy się na granicę polsko – słowacką…

Beskid Niski to kraina, która bardzo często, niesłusznie, kojarzona jest z zalesionymi wzgórzami i brakiem jakichkolwiek widoków. Tymczasem nie brakuje tu wspaniałych miejsc widokowych – szczyty i polany, a także takich szczytów na których zostały wybudowane wieże widokowe. Takowe możemy spotkać po stronie polskiej, jak i u naszych południowych sąsiadów – Słowaków.

Przy drodze międzynarodowej numer 9, kilkaset metrów od przejścia granicznego pomiędzy Polską a Słowacją w Barwniku, po stronie słowackiej budzi zainteresowanie turystów ponad 50-cio metrowa wieża widokowa. Każdy z nas niejednokrotnie na nią spoglądał z różnych stron ale przeważnie podczas podróży na południe każdemu się spieszy do celu, a później każdy marzy być już w domu… a może warto choć na chwilę zboczyć z głównej trasy ?
Wieża, o której mowa została wybudowana, ku czci poległych w Bitwie o Przełęcz Dukielską, podczas której zginęło ponad 150 tysięcy żołnierzy Armii Radzieckiej, Czechosłowackiej i Niemieckiej. Zresztą po stronie słowackiej pamiątek po tej potężnej operacji jest znacznie więcej.

oryginal - bw1
Wieża widokowa tuż przy granicy polsko - słowackiej w Barwinku

Aby dostać się w okolice wieży, należy tuż po przekroczeniu granicy od strony polskiej skręcić w lewo, w wąską asfaltową drogę, przy której stoi znak z zakazem ruchu dla samochodów ciężarowych. Po około kilometrze docieramy do wieży. Po zakupieniu biletów zostajemy odprowadzeni do windy i po chwili jesteśmy na tarasie widokowym, aby nie podziwiać widoków przez szybę, proponuję zejść piętro niżej.

Z wieży rozpościerają się widoki na doskonale znane szczyty Beskidu Dukielskiego, między innymi widoczne są: Cergowa (716 m n.p.m.), Piotruś (727 m n.p.m.), Ostra (687 m n.p.m.) czy Chyrowa (694 m n.p.m.), a także graniczny szczyt Baranie (754 m n.p.m.), gdzie znajduje się drewniana wieża widokowa, postawiona przez Klub Turystyczny ze Svidnika. Natomiast na południe widoczne są liczne wzniesienia Ondavskej Verchoviny nad Svidnikiem oraz zamykające horyzont Góry Czechowskie, które przekraczają granicę 1100 m n.p.m.

oryginal - bw2
Widoki w kierunku Beskidu Dukielskiego

To może przyszedł czas aby poświęcić godzinę i zatrzymać się dla podziwiania wspaniałych widoków Beskidu Niskiego ?

Informacje praktyczne:
- pod wieżą znajduje się bezpłatny parking dla samochodów osobowych
- ceny biletów: 1 euro dorośli, 0,5 euro ulgowy
- czynne: od 1 maja do 15 października, od wtorku do piątku w godzinach 7.30 – 15.30 i weekendy w godzinach 11.00 – 15.00.

Tekst i foto. Bartłomiej Machowski

Dodaj nowy komentarz
Twoje imię:
Treść komentarza:

Wpisz wynik działania z obrazka:
Wybierz kontynent:
Wybierz kraj:

REKLAMA

Jeżeli chcesz otrzymywać nasz Newsletter, wpisz swój adres: